Massamedia hoofdstuk 7

Dé website voor het vak MASK

In opdracht 5 gaat het over de mediastad Hilversum. Hier lees je over het Media Park, de geschiedenis van Hilversum en de Hillywood tour van Beeld en Geluid.

Tijdens de verzuiling zag het leven er heel anders uit dan vandaag de dag. Je ziet het in deze twee filmpjes:

Tegenwoordig kun je muziek luisteren en nieuws horen via verschillende kanalen. Maar toen de radio net was uitgevonden, was dat hét medium wat mensen gebruikten. In de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld, was de radio erg belangrijk: 

De radio bood ook amusement, via een hoorspel. Rond 1920 en 1930 was dat razend populair. Elk geluid, zoals onweer in de verte, werd bijvoorbeeld zelf na gemaakt. Hier zie je hoe dat ging:

Een van de hobby’s die bij de digitalisering past is gamen. Waar je ouders vroeger met vrienden gingen rolschaatsen, zit jij misschien wel online met je vrienden te gamen. Het jeugdjournaal zocht uit of gamen verslavend is: 

Misschien zit jij er ook wel op: TikTok. Naast Instagram en Snapchat is TikTok een belangrijk medium voor jongeren. Dat past bij de focus op het individu. Maar volgens sommigen is TikTok niet veilig. NOS Stories zocht uit hoe dat zat in 2020:

Veel mensen bewerken hun foto’s om meer likes te krijgen, want dat voelt goed. Door bewerkte foto’s wordt er een soort perfect plaatje gecreëerd op social media. Daarom werd de filtervrijeweek in het leven geroepen. Daar ging het over in opdracht 7. De filtervrijeweek vraagt aandacht voor het onrealistische beeld dat mensen van zichzelf laten zien op social media. Door een week alleen onbewerkte foto’s te posten, is er een realistischer beeld. Influencers zoals Marije Zuurveld deden daar aan mee.

Youtuber Furtjuh liet juist zijn hele dag bepalen door Instagram filters: 

In opdracht 8 ging het over het leven in 2050. Hoe denk jij dat de wereld er dan uitziet? Misschien zijn deze dingen dan wel veranderd: 

Benieuwd wat volgens experts van techbedrijven allemaal gaat veranderen in de komende 20 jaar?

Kajip & Jessica vroegen de weerman van de NOS hoe het weer er in 2050 uit zal zien. Je ziet het in hun vlog:

Het medialandschap verandert niet alleen in de loop van de tijd, maar ook door grote gebeurtenissen. Tijdens de coronacrisis werd er bijvoorbeeld heel veel gestreamd: