Massamedia hoofdstuk 1

Cabaretier Roué Verveer vindt dat vrouwen en mannen anders communiceren: 


Bij communiceren op social media gebruiken mensen vaak emoji’s. Maar soms leidt dat tot ruis:


YouTuber Dylan Haegens testte hoe het is om emoji’s in het echte leven in plaats van online te gebruiken:


Zoals je in het boek al las, bestaan er verschillende manieren van communicatie. Hier zie je hoe Mark Rutte die gebruikte tijdens zijn speech over de tweede lockdown in corona-tijd: 


Tijdschriften zijn een vorm van gedrukte massamedia. Benieuwd hoe het tijdschrift Fashionista gemaakt wordt? Kijk dan deze vlog:


In opdracht 8 gaat het over Mark Rutte die de hand schudt van Jaap van Dissel van het RIVM. Rutte had net daarvoor afgekondigd dat mensen geen handen meer moesten schudden vanwege het corona virus. Hier zie je hoe dat ging.


Aan het einde van opdracht 9 ga je zelf een grafiek maken. Hier helpen we je op weg:
Verzamel informatie over gebruik van televisie. Je kunt bijvoorbeeld voor deze 3 doelgroepen kiezen: je leeftijdsgenoten, de leeftijdsgroep waarin je ouders zitten en ouderen zoals je opa en oma. Vraag hen zelf hoeveel tv ze kijken, of zoek op internet. In dit nieuwsartikel gaat het bijvoorbeeld over tv kijken. Schrijf per doelgroep op hoeveel zij televisie gebruiken. Dat kan je bijvoorbeeld in uur per dag doen. Nu kan je de grafiek gaan maken. 

Kijk dit filmpje over hoe je een grafiek zoals in de opdracht maakt:

In het filmpje staan de staven in de grafiek rechtop, in plaats van liggend zoals in de opdracht in het lesboek. In het voorbeeld hebben de doelgroepen verschillende kleur ogen. Jouw doelgroepen kunnen bijvoorbeeld verschillende leeftijden hebben.

Je kan jouw grafiek tekenen, zoals in het filmpje. Maar je kan een grafiek ook in een programma maken. Bijvoorbeeld in Excel of op deze site:
1) Klik op ‘staaf’ en dan onderaan het scherm op volgende.
2) Vul dan bij ‘grafiektitel’ in waar je een grafiek van maakt.
3) Iets naar onderen vul je onder ‘Data set’ bij ‘items’ in hoeveel doelgroepen je hebt.
4) Daaronder kun je bij ‘item naam’ de naam van de eerste doelgroep invullen. In het vakje daarnaast vul je dan de waarde van die doelgroep in. Bijvoorbeeld het aantal uur dat zij per dag tv kijken. Doe dat voor elke doelgroep.
5) Klik op volgende.
6) Als je daarna nog een keer op volgende klikt, zie je je grafiek. Natuurlijk kun je de kleur en grootte van de dingen in de grafiek aanpassen, totdat je hem mooi vindt. 

Massamediaoverzicht Hoofdstuk 2