Politiek hoofdstuk 5
Bij opdracht 9 moet je het beleid van jouw school opzoeken. Kun je niks vinden over jouw school? Gebruik dan één van de 2 voorbeelden; Dalton Lyceum Barendrecht of De Passie.
Opdracht 10 gaat over ambtenaren. Je heb daarvoor een aantal filmpjes nodig. De eerste is een filmpje dat gemaakt is gaat over het stereotype van ‘luie ambtenaren’. Daarna kijk je 2 filmpjes over Mark en Ellen. Mark en Ellen zijn ook ambtenaren. Maar komt hier het stereotype van de luie ambtenaar ook naar voren?
Opdracht 11 gaat over maatschappelijke vraagstukken. Hieronder zie je 4 filmpjes van een probleem in de samenleving. Kies er 1 uit om opdracht 11 mee te maken:
Het besluitvormingsproces rondom de maximumsnelheid op de snelweg kreeg veel media aandacht. Zo maakte het programma Even Tot Hier er een liedje over:
In 2020 was er voor het eerst een vuurwerkverbod tijdens oud & nieuw. Achteraf werd Amsterdammers gevraagd hoe ze vonden dat het ging. Dat past bij feedback in de vierde fase van het politieke besluitvormingsproces: beleidsuitvoering.
Benieuwd waarom dat vuurwerkverbod er kwam? NOS op 3 legt uit hoe vuurwerk steeds meer als slecht werd gezien. Dat gebeurde in de de eerste fasen van het politieke besluitvormingsproces:
In Den Bosch wilden jongeren aandacht vragen voor het woningtekort. Daarom startten zij een petitie. Ook met dit interview bij Omroep Brabant proberen ze hun wensen op de politieke agenda te zetten:
Dat werkte, want het probleem werd erkend door de wethouder. Daarmee was de eerste barrière dus genomen:
Niet alle ambtenaren werken op het gemeentehuis achter hun computer. Je kunt bijvoorbeeld trouwambtenaar zijn. Dat betekent dat je op bruiloften namens de gemeente huwelijken sluit. Dirk vertelt waarom dat zo leuk is om te doen:
In hoofdstuk 5 ging het ook over de functies van de media in het politieke besluitvormingsproces. In Massamedia hoofdstuk 2 leerde je alle functies van de media voor het individu, de samenleving en de democratie.
Politiek kgtoverzicht Hoofdstuk 6